På blanke messingen: - Det er ikke så enkelt å få bøyd og banket ut messingen. Dette er mitt n-te forsøk, sier messingblåsestudent Hans Gunnar Skaug.
Mamma MIA

Musikksløyd på høyt nivå.

Dagbladet 20.okt. 1996.

Det går ikke så greit i dag. Stabelen med mislykkede messingbuer på arbeidsbordet beviser det. Det gjør også cordhatten på hodet. - Den som ikke får det til, må ta på seg hatten, sier mossingen Skaug, som også dirigerer Ekholt skolekorps.

Eget firma

Neste høst drar han og et lite knippe andre avgangselever til Tyskland for å ta svenneprøven. Tyskerne er kjent for å ha det høyest rangerte fagbrevet - ikke minst fordi instrumentbyggerkunsten har lange tradisjoner der.
- Når jeg endelig er ferdig, drar jeg til Trondheim og etablerer meg. En kompis som er treblåsemaker, driver et lite firma der, og jeg skal henge meg på med messingblås, kommer det fra cordhatthodet.

Internasjonalt miljø

Musikkinstrument Akademiet (MIA) er det eneste i sitt slag i Norden. Hovedvekten av de 70 elevene er norsk og nordisk, men den internasjonale interessen for instrumentutdanningen på Jeløya er stigende. Miljøet er internasjonalt. Undervisningen foregår på tysk, og lærerne og foreleserne er også utlendinger, hovedsakelig tyskere. Bare rektor Arnfred Marthinsen og gitarlærer Øivin Fjeld er norske.
Filosofien bak utdanningen at elevene skal lære seg alt om instrumentet. Man må kunne bygge for å kunne reparere, sier rektor. Han snakker på inn- og ut- pust. Det gjør også faglærer Fjeld. Hvis han er like flink på gitarsløyden som han er til å snakke, så er han god. - For tiden bygger vi elgitarer til Eivind Aarset og Marius Müller. Og elevene gjør alt, bortsett fra å plante og hogge trærne. Vi velger treemner, hogger ut og lager til og med hardwaren minus stemmeskruer og mikrofoner, sier Fjeld. Elevene får erfare hvordan ulike tresorter innvirker på tone og attakk, både når det gjelder akustiske og elektriske gitarer


Til Aarset: En av disse kroppene blir Eivind Aarsets nye gitar. - Vi forsøker med forskjellig treverk, sier gitarlærer Øivin Fjeld.

Til Müller: Morten Hassel lakkerer Marius Müllers spesialbestilte mahognygitar.

Gitarbyggere: Bjørn Jensen (t.h.) og Esben Johansen er opptatt med å bygge sin første elektriske gitar. - Vi gjør alt fra grunnen av.

(...)

Et kraftsenter

Eierne bak skolen står også ansvarlige for driften av Gimle kultursenter, som er blitt byens konsert- og teaterscene. Vårlig internatskole, der elevene bor, tilhører også MIA. Fra neste år blir det kunst- og kulturbarnehage der også. Dessuten arrangerer skolen flere festivaler og seminarer med ulike musikkformer.
På den måten er MIA mer enn en skole, men også et kraftsenter for lokal kultur.

ANDERS GRØNNEBERG (tekst)
Artikkelen er forkortet.